En vacker dag får jag gå ett sånt. På tävling! Idag var jag nämligen funktionär på ronnebys spårtävlingar i elitklass. Inga andra klasser arrangerades idag. Ändå var det hur många som helst som hade anmält sig. Många blev bortlottade-tyvärr! Det är väl det jag kan tycka är nackdelen med att tävla bruksgrenen spår. Man är inte ensam om det. Kul att förbereda sig för en tävling för att sedan bli bortlottad varannan tävling -NOT!

Men iallafall. Spåret jag gick låg i en gammal granskog med mossa som fältskikt. Helt underbar spårmark med andra ord (förutom norrlänsk tallhed då). Där ska jag själv lägga spår nån gång. Gillar när det är enkelt att gå.

Sedan kom de tävlande och efter det domarna och tävlingsledarna. Kul att de hur ett upptag av spår ser ut. Det har jag aldrig sett förr. (Dock tränat det, och peppar peppar, Elton har hittills alltid valt rätt håll)

Efter det var det tillbaks på klubben och äta lunch. Kolla lite på lydnadsdelen. Tyvärr hade de gjort uppletandet först på dagen. Det är alltid kul att se på annars. Av lydnadsmomenten känns frammåtsändandet som de verkliga berget att bestiga. Hur fasen ska man få hunden att lära sig det? Iallafall så verkar en hel del förare lyckats lära in det vilket jag såg idag. Och snygga ena oxå. Dock var domaren snål med poängen tycker jag. Ett helt ok frammåtsändande gav bara en 8. Hur ska ett 10 mässigt se ut då? Ska hunden hålla exakt avstånd hela tiden då? Och inte så mkt som avvika en grad från förarens kurs?

Tränade lite med Elton. Kryp och fritt följ. Jag har lite problem med att han inte vill ligga ner när det är blött. Desto mindre krypa. Det hjälper inte att bli arg. Kräsna lilla hund! Iskallt vatten går bra att bada i men regn och blött gräs är verkligen hemkt tydligen.

Blev jättesugen på att lägga ett elitklass spår. Sagt och gjort. Efter tävlingarna åkte jag iväg och la ett spår. Ca 1500 meter. En hel del vinklar blev det och två övergångar över en skogsbilväg. Terrängen var inte den optimala. Tät blandskog bok/tall/gran/björk och massa sly, hallonris, björnbärsris och ormbunkar. Spåret fick ligga ca 1,5 timmar.

Tänkte att det får gå som det går. Bara kul att se vilken nivå vi ligger på. Blir det problem längst vägen är det ju bara att avbryta och belöna som att de vore slut. Hunden märker ingen skillnad.

Men det gick KANON! Alla 7 pinnar + slut hittades, övergångarna över vägarna gick smärtfritt. Totalt tog det 18 minuter och det inklusive att jag belönade efter varje hittad pinne. Det var mest jag som hade problem med att hela tiden tappa linan, snubbla, få kvistar i ansiktet, en björnbärstagg under nageln. Men Elton jobbade på jättebra. Ringade vid några av vinklarna och sökte länge och väl efter några av pinnarna (dock sökte han efter dom istället för att som förut hasta vidare om han inte hittade dom direkt)

Är verkligen jättenöjd över min lilla skrutt! Nu är det bara lydnaden som ska tränas in. Vem vet hur länge det kommer ta?!

3 kommentarer

Helene

01 Nov 2010 00:03

Elton verkar vara en duktig spårhund!! :D

Meja missar ofta pinnar trots att hon blir väldigt glad över att hitta dem. Tror det är när hon hamnar lite brevid spåret istället för i spårekärnan. Klurigt det där...

Anna-Carin

01 Nov 2010 12:14

Framåtsändandet lär du in med targetpinnar, nemasproblemas!

Anna-Carin

02 Nov 2010 22:33

I och med att du är uppflyttad till lägre så förutsätter jag att du har ett framförgående! Använd det! Själv har jag ett "fram" kommando som betyder galopp framåt samt ett "före" som betyder trav, alternativt så kan jag sakta ner honom med "sakta". Hundarna lär sig snabbt att själva växla gångart när de kommer fram till gruppen.

Kommentera

Publiceras ej