Igår åkte jag och två kollegor från jobbet iväg på laidies night i Karlskrona. Innan vi åkte dig så hann vi med ett restaurangbesök med god mat och gott vin. Drack totalt under kvällen ett glas vin och två cider. Det räckte tydligen för att jag skulle få världens huvudvärk dagen efter!

Showen var totalt överskattad. Dryga 400 kr betalade vi per biljett och då skulle det ingå en cd skiva. Cd skivan visade sig vara 6 st gamla låtar av Martin Stenmarck (som jag inte ens gillar). Så nä, de var första och sista gången på den showen för mig.

Igår förmiddag så åkte jag iväg till klubben. Främst för att träna skott men även att träna lite lydnad och lägga ett spår.  Elton har visat sig bli väldigt upphetsad av skotten. Han är absolut inte rädd men har väl högt intresse (piper och vill fram till skytten). Jag skyller helt och fullt på den gången jag var och tränade jakt på kennelträffen i gävle i maj. Det var dumt att utsätta han för så mycket skott i samband med att det kastades apporter hejvilt och retrievrarna susade föbi honom gång på gång på gång och hämtade dom. Men det är lätt att vara efterklok. Nu har jag ett gediget arbete framför mig att försöka neutralisera skotten igen. Jag hoppa verkligen att det kommer att gå att göra det. Vill ju så gärna tävla bruks!

Skottträningen i lördags gick ändå helt ok. Vi håller till på 100 meters avstånd från skytten. Ska inte ha bråttom med att minska avståndet till skytten förrän han är mogen för det.

Lydnadsträningen gick dock INTE bra. Vet inte om de berodde på att det var blött i marken, skotten som påverkade eller nån tik som luktade gott. Elton hade noll fokus på mig, de gånger han hade så trängde han och gick framför i fotgåendet, slarviga ingångar i inkallning och ja, var allmänt disträ.

Dock avslutade vi träningspasset bra då en träningskompis la ett spår åt mig i skogen bakom klubbområdet.  Ca 800 meter långt, 7 pinnar och slut. Det var bara upptagsrutan som var markerad, Resten var osnitslad. Måste ju börja lita på Elton och sluta använda snitslar. Går han fel så gör han.

Spåret gick kanon! Upptag åt rätt håll och sen gick allting som på räls. Alla pinnar hittade. Stolt matte!

Idag har det regnat konstant hela dagen. Vill verkligen inte klaga och vara en surkärring men jag fattar vekligen inte hur i h*vete man kan tycka att det är bättre med en regnig och snöfri vinter härnnere som 99 % härnere verkar tycka! Hundarna är konstant blöta, det är som ett sandtag inomhus, hallen och resten av lägenheten ser ut som ett torkrum när det jämt hänger blöta regnkläder, sura illaluktande handdukar och filtar från bilen. Ute är det hur mörkt som helst eftersom ingen fin vit snö lyser upp och humöret blir därefter. Jag längtar hem! Snälla, kan inte någon ge mig ett jobb någonstans på sträckan mellan luleå och sundsvall?

3 kommentarer

Felicia

22 Nov 2010 20:51

Haha vi kan byta! Regn gör iaf inte att man fryser häcken av sig TROTS långkalsonger och täckbyxor! Kan förvisso hålla med om att det är fint med snön o så, men tanken på att det bara kommer bli värre är jobbig... (glöm alla spår, glöm att låta hunden springa fritt när det är 2 m snö, då får man hålla sig till cykelstigarna). Och det allra värsta, man får inte se ett grässtrå förrän i MAJ. MARS borde det va ;)

Anna-Carin

24 Nov 2010 20:03

Att jakthundar har positiv förväntan är inget ovanligt och efter den kennelträffen så förstår jag det!! Bara att öva på :)



Vi har kallt men alldeles för lite snö!! För lite för att åka skidor/släde men lite för mycket för cykel :/ däremot kan man spåra! Regn, dvs sandigt inne, vill jag inte ha!

Elons matte

24 Nov 2010 22:50

Hej !

Vilka duktiga cockrar du har. har själv en röd/vit cocker-kille på snart 2 år. Första hunden i rasen. Vi hade golden förut. Är nyfiken på andra cockersidor, därför fick du besök av mig : )

Hälsningar Elons matte

Kommentera

Publiceras ej