Idag åkte jag och en kollega till Kristianstad i skåne för lite shopping. Känns märkligt att bara kunna åka över sådär över dan till Sveriges sydligaste län :) Jag känner mig fortfarande så norrlänsk man kan bli och ibland måste jag påminna mig själv om var jag är!

Det var trevligt att åka iväg men jag hittade tyvärr inget att shoppa, vädrets makter var inte med oss heller och det öste ner. Hade behövt nya vårskor för härnere är det så gott som snöfritt och runt 9 grader varmt. Det innebär att man kan börja spåra igen :D

Efter shoppingen så la vi spår åt hundarna, jag la ett personspår åt Elton och ett viltspår med rådjursklöv(!) åt Wilma. Eltons spår gick genom en åker och sen in i ett skogsbryn och ut igen på åkern. Jäkla björnbärsris! Höll på att riva sönder kläderna på kuppen! I norrland har vi inget sådant minsann, hallonbuskar är ju fjantigt om man jämför. Han spårade bra första delen av spåret på åkern och i skogsbrynet men sen när vi kom ut på åkern igen gick det inte lika bra och han slog fram och tillbaka över spåret innan han kom till slutet. Men ändå hyfsat för att vara första gången på länge!

Wilmas spår gick i en luftig bokskog och hon spårade super i början men sen gick det raskt utför. Hon tappade spåret ideligen och ringade hit och dit. Tror jag var lite väl optimitisk och la ett väl långt spår till henne. Eftersom hon ändå har nosen i backen 99% av all tid vi är ute o promenerar så tänkte jag väl att de här inte skulle bli någon match. Men nu har jag fått mig en rådjursskank så då kan jag lägga kortare och enkla spår åt henne några gånger framöver.

Kommentera

Publiceras ej