Nu har jag varit i tme på sökläger i tre dagar. Hälften av lägret har gåt, det är inte klokt vad tiden går fort! Jag sover i min svärmors husvagn i Byske bara en mil från Tåme, helt perfekt!

På lägret finns det fyra spårgrupper, tre sökgrupper, en raportgrupp, en grupp som bara tränar brukslydnad och till sist en lydnadsgrupp. Jag är med i en grupp som enbart tränas sök hela dagarna, ingen brukslydnad alls. Hade från början anmält mig till en grupp som varvade lydnad och sök men den var full. Men det är lika bra att vara med i denna grupp för sök tar lång tid. Lydnad kan jag träna hemma!

Ledare är Sigge Friis, som har deltagit i SM i sök och haft massa kelpies. Han är duktig och rolig. Gruppen består av 6 personer. Hundarna är i olika stadier, alltifrån rena nybörjare till de som tävlar högre. Raserna är: 2 Kelpies, 2 schäfrar, 1 bovier och så en cocker såklart! 2 skallhundar och resten rullhundar.

Första dagen så visade vi vad vi kunde hittills och pratade hur vi skulle lägga upp träningen. Sen har det rullat på med sökövningar i lätt terräng till svårare terräng. Elton har varit jätteduktig dag 1 och 2 och i förmiddags med raka skick ända ut till rutans botten och klockren rullmarkering och påvis (har som mest gjort 4 skick på varandra). Sen nu på eftermiddagen testade jag en riskoja 50 meter ut och då började det strula. Hittar han inte figgen ganska på en gång så ger han upp och kommer in till mig direkt. Sen när jag skickar om på samma plats så blir slagen grundare och grundare och snirkligare och snurrigare.  Det fortsatte i samma anda hela eftermiddagen där han bara toksprang helt osystematiskt. Vet inte om det var tröttheten som gjorde att hjärnan glömdes någonstans. Hursomhelst är han väldigt grön och jag kanske inte ska förvänta mig en spikrak utveckling. Kanske får göra lite pop ups och hörsel retningar även fast jag inte gillar det bara för att få till raka skick igen. Vill ju lära in att sök ska betyda att använda näsan och inte bara tokspring.

Kommentera

Publiceras ej