Veckan har gått fruktansvärt fort. Sista dagen (lördagen)skippade jag för agilitytävlingar i Piteå. Jag är så stolt över min lilla skrutt. Han har verkligen varit jätteduktig hela veckan igenom. Men det är det jag gillar med honom, vad jag än tar mig med honom så försöker han sitt yttersta. Han ger aldrig upp. Och jag blir desto mer stolt över mitt guldkorn när jag får så mycket komplimanger över hur fin han är. Instuktören Sigge sa att jag borde noga kolla så att han är med mig i bilen när veckan är slut ;)

Det har varit roligt att även se andra hundar och hjälpas åt att lösa olika problem. Sök må vara en gnutta omständigt men det ger så mycket tillbaka om man är i en bra grupp som kan hjälpas åt. Spår är ju en bra aktivering det med men det är tråkigare på så vis att man inte tränar i grupp.

Näst sista passet körde vi hårdare med hundarna och jag gjorde totalt 8 skick med markering och påvis. (Tomskick väntar vi nog ett bra tag med tills Elton fått mer rutin och säkerhet att alltid finna en figge 50 meter rakt ut från punkten där jag skickar honom) Vi körde med lösrulle eftersom vi ville att han skulle komma ända in till figgen, Elton blev lite bekväm av sig något skick nämligen och började ta rullen lite längre ifrån.

På eftermiddagen, sista passet innan hemfärd blev ett lätt pass med tre skick där det sista var ett lite klurigare där vi gömde en figge på ett stort klippblock bara 10 meter från stigen. Jag var väldigt nyfiken på hur Elton skulle lösa det, använder han näsan när han springer eller tokspringer han bara utan att koppla på näsan? Men Elton använder näsan, trots 120 knyck. Han fick vittring av figgen strax efter han passerat stenen och sen cirkulerade han runt den och tog tillslut den fasta rullen! Så stolt matte!

Nu är jag taggad på att fortsätta söket och kanske tävla lägre nästa säsong :)


Jenny  och Elton kampar med lösrullen


Elton har hittat figgen! Påväg in till stigen i full fart med lösrullen...


Avlämning av rullen i min hand...


Nu har Elton visat mig var figgen var och vi är påväg tillbaka till stigen igen.

1 kommentarer

helene

23 Jul 2010 11:21

Kul att söket går bra! Verkar vara en sport som passar Elton. Han lär ju verkligen få utlopp för all sin energi!

Kommentera

Publiceras ej