År 2010 började med att jag blev erbjuden ett jobb på skogsstyrelsen i Ronneby. Ett vikariat på 10 mån. Vild chansning. Flytta 120 mil för att bara få ett vik?  Skulle jag trivas i södra sverige? Jag som sagt att jag aldrig skulle flytta nedanför gävle.. Men vad gör man inte för jobb! Sagt och gjort. På två veckor hade jag fixat lägenhet och flyttat ner.

1a mars började jag mitt nya jobb på skogsstyrelsen. Började även bekanta mig med brukshundsklubben i Ronneby. Började en brukskurs med Elton i spår.

I april tävlade jag apell-spår med Elton. Endast 16 mån gammal.  Framförgåendet hade jag ej hunnit lära in och vissa moment var inte heller riktigt klara. Men vi klarade uppflytt!



I maj åkte jag och Elton på kennelläger med hundar från witch-hunts och conovers (Spaniels och retrievers) och tränade jakt. Elton är riktigt duktig på att söka a'la spaniel vis och även på att apportera. Dock gör passivitetsbiten mig vansinning och vi kommer aldrig frammåt här! Eftersom jaktträningen gör mig mest frustrerad och det i sin tur påverkar Elton och min relation  negativt väljer jag framöver att lägga den träningen åt sidan tillsvidare och istället fokusera på att träna bruks (spår och sök, uppletande och lydnad)



I juli hade jag semester och tillbringade en härlig månad i norrland (umeå och piteå). Bland annat så blev det en veckas sök läger i Tåme var jag lärde mig massor. Hit vill jag definitivt återvända!

Efter semestern flyttade min sambo ner till mig och vi bytte bostad till Karlshamn där han nu skulle jobba. Härligt att äntligen slippa bo själv!



Tävlade lydnad klass ett två gånger och fick förstapris samtliga gånger :) Jag var med i blekinges agilitymästerskap och vann med Elton! Så nu har vi en stor vandringspokal där det står blekinge mästare på!


Tävlade agility ett antal gånger under säsongen officiellt men totalt skrapade vi ihop en pinne bara. Rutinen saknas och Elton är ännu väldigt grön, ung men snabb!

Började träna sök med ett gäng i ronneby och sök har verkligen varit roligt men även jobbigt då de verkligen inte går spikrakt uppåt utan upp och ner som en berg och dalbana.



Året 2010 präglades av min flytt till södern, att lära känna nya kollegor, komma in i en ny brukshundsklubb och rent allmänt att lära känna nytt folk vilket är lite svårare än jag trott. Längtan till Umeå och norrland har därför i vissa stunder varit stor men det har varit ett väldigt lärorikt år.

2 kommentarer

Mona

02 Jan 2011 23:46

Vilket händelserikt år det varit för dig! Riktigt fina resultat med Elton. Ska bli kul att följa era framgångar under 2011. :)

helene

04 Jan 2011 22:30

Låter som ett spännande och händelserikt år!!



Själv firade jag nyårsafton tillsammans med Wilma. Det var lite av en överasskning :)

Kommentera

Publiceras ej