Jag anmälde  mig som funktionär till helgens brukstävlingar i Ronneby. Vad jag inte visste var att jag skulle vara tvungen att redan stiga upp kl 05.30 på lördagen för att börja dagen som figurant. Efter en hel veckas jobb är man ganska slut och speciellt efter första veckan efter semestern. Så det hade varit skönt med en sovmorgon vill jag medge men vad gör man inte för sin klubb och gemenskapen?!

Det var alltså både rapport och sök, alla klasser men jag hjälpe såklart till med söket. Först låg jag figurant på förmiddagen och jag fick även se duktiga elitekipage köra sök. Nyttigt även att se lägreklassarna eftersom det är dit vi siktar såsmåningom. Sedan så var det lunch.

Efter lunchen kördes uppletandet och jag som aldrig varit med om det fick hjälpa till med att lägga ut föremål. Efter det var klart passade jag på att för fösta gången köra ett uppletande med Elton i samma ruta. Jag har nämligen inte velat köra uppletande tidigare för jag tycker det blir för mycket att blanda ihop när jag började med söket oxå.

Men uppletandet gick hur bra som helst. Jag la iof ut bara en sak i taget. Jag tror att jag har grym fördel av att ha kört sök nu ett tag för han fattar direkt att det är rakt ut 50 meter som gäller . Jag tror att uppletandet är det som man behöver lägga minst tid på, alltså mest tid på sök, sedan lydnaden och sen uppletandet.

Fördel med att träna uppletande är att man inte behöver en grupp till det utan det kan man träna själv.

Jag hjälpte till att vara skrivare i lägre klassen. Väldigt nyttigt det med. De moment jag har kvar att träna är kryp, framförgåendet och platsliggning med skott. Så en start nästa säsong blir det definitivt när vi gjort MH och har tränat in specialen.

Söndagen tog jag en låång sovmorgon och resen av dagen ägnade jag till en långpromenad i ett naturreservat med en kollega. Det regnade så vi blev rejält blöta allihopa. Sen blev det veckohandling, tvätt matlagning. Tänkte gymma sedan på kvällen men då blev jag snopen att det redan hade stängt. Sommartider!

Kommentera

Publiceras ej