Oj oj oj så rolig den här dagen har varit. Lång men trevlig, jag gillar verkligen att träna och tävla i bruks, det är mycket tävling man får för pengarna!

Dagen började kl 8 med samling vid flygplatsen. Där prickades vi av. För dagen var det 12 ekipage, 11 apell spår och 1 apell sök. Alla brukshundar utom jag och Elton samt en spansk vattenhund. Vi åkte sedan ut till markerna där vi skulle lägga spåren.

Spåret:

Samtliga spår gick på åkermark och jag fick startnummer 8. Spårarbetet är jag verkligen inte nöjd med då han var på tok för stressad/ivrig, ringade vid bägge vinklarna och i resten av spåret gjorde han stora slag (typ cockersök). Det som drog upp betyget var hans höga intensitet i arbetet (benen i 120 knyck och svansen som en propeller, man tror nästan han ska lyfta från marken) samt att han hittade samtliga apporter. Enligt domarna hade jag otur med vinden för på mitt spår så fick jag sidvind på två av tre sträckor och därav de stora slagen. På mittensträckan var det motvind så där gick han mycket bättre men den sträckan var ju längst från domarna oxå ;) Betyget blev 8,25 (8 och 8,5)

Budföring:

När samtliga ekipage var klara åkte vi tillbaka till klubbstugan. Budföring stod näst på tur och jag var lite nervös för det eftersom han på senaste träningen stannade i mitten på sträckan och vände tillbaka till mig. Men oron visade sig onödig då Elton var heltaggad och sprang bägge sträckorna kanonfint med turboväxeln i och fina ingångar.  Betyg: 10! (10 och 10)

Lydnad:

Innan lydnaden var det lunch och det behövdes lite mat i magen och Elton behövde få vila ut en stund. Sedan blev det platsliggning 3 min. Elton satte sig upp när jag lämnade han för att sedan lägga sig ner när jag vände mig om. Sen viklade han även ut bakbenen som en groda och låg sen blickstilla resten av tiden. Brevid Elton låg en Kelpie som reste sig upp och gick mot matte men Elton rörde inte en fena :) Betyg blev 8,5 (9 + 8)

Det moment som jag blev mest nöjd med på hela dagen, som jag kan leva gott på länge är att jag fick 10 på linförigheten av domare Roland Sjösten!! Han kom fram till mig efteråt och sa att det var längesedan han sett en sån fin linförighet i apellklass :)
Den andra domaren kommer jag inte ihåg vad han hette men han gav konsekvent ett halvt poäng lägre så av han fick jag betyg 9,5. 

Framförgåendet avstod jag eftersom jag knappt har tränat på det. Så noll på det momentet. 

Läggande under gång fick jag bara 7,25 (7,5 + 8) i betyg för eftersom jag fegade och saktade in vid läggandet för att vara säker att han  skulle lägga sig. Sedan gjorde domarna fel för enligt regelboken så är ju momentet slut eftr man vänt sig om. Så jag hade inte lagt nån energi på att lära Elton snabba sättanden från liggande. Men tävlingsledaren komenderade enligt lydnadsreglerna så då fick jag ge flera dk på att han skulle sätta sig upp! Jaja de var något jag märkte efteråt och inget att tjafsa om. Så egentligen skulle detta betyg varit högre.

Inkallningen 10 poäng (10+10) Tränade lite stadga i sitt innan vi gick in på planen och det gav resultat :) Annars har han så lätt att ställa sig upp för han är så laddad!

Apportering 7,25 (7,5 + 7) Tugg och tveksamt gripande. (Här var de liite snåla, det var ett tugg och jag tycker inte om när de ger mig den lilla apportbocken för den har ju ingen tydlig mitt där hundarna kan gripa direkt)

Hopp över hinder 10 (10+10)

Totalt: 263,25 poäng (224 krävs för uppflytt). Med tanke på att jag avstod ett moment är jag ändå skitnöjd med den poängen :)

Något som var extra kul var alla snälla kommentarer som jag fick över hur samspelta vi var på planen. Det värmer när folk vågar komma fram och berömma när de tycker att något är bra. De borde jag börja göra oftare, för tänk så glad man blir av bara några ord!

Dagen var väldigt välanordnad och stämningen var på topp så tack Ronneby brukshundsklubb för en trevlig dag :) Att vädret var på topp gjorde inte det hela sämre.


Jag kom på plats 3 med samma poäng som 2an men hon hade bättre än mig på specialen.
(Observera att de enda "icke brukshundarna står på pallen av totalt 13 ekipage)



Linförighet :



Fler bilder finns här: http://www.sbkronneby.com/galleri100424.html

Resultatlistor finns här:http://www.sbkronneby.com/resultat43.html

13 kommentarer

Mona

25 Apr 2010 13:54

Oj, vad förvånad jag blev då jag tittade in på hemsidan och såg att ni tävltat i appellen och att det dessutom gick så bra. Supergrattis! Vad duktiga ni är!

helene

25 Apr 2010 15:51

Grattis! :D

Lena Gunnerfeldt

25 Apr 2010 16:41

GRATTIS till uppflytt med fina poäng!:o) Tack för inlägget i min gästbok också. Kan bara hålla med om att de är fascinerande små liv jaktcockrarna. Lycka till i lägre nu!

hälsningar

Lena med spanielgrabbarna Boris och Scott i Rosvik

Lina

25 Apr 2010 21:05

Grattis!!! Vad duktiga ni är! Vilken kille du har!



Jag har också tänkt bli biten av bruks nu.. Gick spårkurs i helgen som inspirerade mig!

Anna-Carin

25 Apr 2010 22:01

Vilka poäng! Grattis grattis!! Superbra :D :D

Veronica Lauritzsen

26 Apr 2010 07:31

Stort, stort grattis från "familjen" i Forsbacka! Ni är verkligen superduktiga. Imponerad då ni hade så bra poäng fast ni stod över ett moment. Hoppas det är ok att jag "knycker" en bild och lägger ut på vår hemsida. Kram Veronica & mamma Aska

Susanna

26 Apr 2010 14:34

Vad glad jag är att det ser ut som att du har det riktigt bra! Hoppas att det är så som det ser ut. Stort grattis till priset! Saknar dig här uppe i Umeå och förlåt för att jag inte hör av mig. Allt är väldigt hektiskt just nu. Stora kramen! -S

Carin

26 Apr 2010 18:06

GRATTIS!!

Såg att domarna gjorde ytterligare ett fel - om hunden sätter sig på platsliggning så ska man få högst betyg 8.

Men ni var kanonduktiga - har man en bra lydnad är det guld värt i bruks - det är ofta det som avgör för placeringar!

Då blir det lägre så småningom då!

Lina

27 Apr 2010 09:15

Jag kikade också på lägret i Tåme, hm, får se om jag faller för att anmäla mig. Ska läsa på om det först och ta reda på sista anmälniingsdag!

Lena med Boris och Scott

27 Apr 2010 20:07

Jag och Scott hoppas kunna tävla i lydnad och förhoppningsvis jakt framöver. Två helgkurser i jakt väntar i vår/sommar och de ser vi fram emot! Bruks och agility lockar också. Vi får se vad vi tycker är kul att göra och vad som funkar.

Rosvik ligger helt rätt nära Piteå. Liten värld... :o)

helene

27 Apr 2010 21:49

ja brukset är riktigt kul!



Hade planerat att starta Meja i lägre nu till våren. Men mängden träning träning är alldeles för liten Så någon uppflyttning blir nog tyvärr inte att räkna med fören i höst. Men då var ju tanken på att det skulle vara Siris tur... Men men vi får se hur det blir! :D

Ida

28 Apr 2010 12:01

Grattis! Vad dukltiga ni är! :D

Lena A

29 Apr 2010 07:21

Grattis till uppflyttningen! Bra jobbat!!

Pjuh, bruksgrenar är något jag avstår från... hinner inte med allt fniss!



Hälsningar Lena med storpudlarna Morris och Diesel samt jaktcockern Wesslan.

Kommentera

Publiceras ej