Igår hade jag planerat att fara ut och springa med Elton. Försöker springa ett par ggr/vecka både för hans och min skull. Beach 2010 ;) Har upptäckt en slinga i brunnsskogen som är 5 km lång. Med sträckan till brunnsskogen och hem blir det totalt kanske 7-8 km. Ganska lagom! Provade att springa en mil häromveckan bara för att kolla mitt flås men det är på tok för långt tycker jag. Man kommer ju aldrig fram!

Iallafall så började det småregna just när jag skulle iväg. Men jag är envis och tänkte att jag blir inte hindrad av lite regn. Det är bara det att när det är dåligt väder så blir det så mörkt ute och i kombionation med att jag började springa 20.15 så var det ganska mörkt i skogen (finns ingen belysning i spåret). Spåret är snarare en stig som går över stock och sten, häll och myr. Jättebra slinga för att ta med sig hunden och man möter aldrig nån heller (kräsna joggare ;) Men rötter blir jättehala när det regnar, det var dagens lärdom. Efter halva stäckan trampade jag snett och det riktigt knakade till i foten! Svinont gjorde det men jag var tvungen att springa klart för jag ville ju inte fastna inne i skogen när de blev kolsvart.

Fy vilket äventyr. I morse var foten uppsvullen och jag kunde inte gå på den. Men med värktabletter och kängor som stöd så har jag iallafall tagit mig till jobbet. Inget jobb ute i skogen dock :( Hoppas att de blir bättre till imorgon. Ska hem till umeå nämligen och det är valborg:)

Har inte sett Peter på tre veckor nu, saknar dig!

1 kommentarer

Anna-Carin

02 May 2010 16:39

Tack! nej det ingår inte i räddningsutb, det är något som vi bara gjorde för skojs skull :) Det ingår däremot i Schäferns korning, dock inte i den vanliga korningen som de övriga bruksraserna gör. Det är en cykeltur på två mil som hundarna ska avverka inom en viss tid, en domare kontrollerar tassarna och så att hunden är vid god kondition efter turens slut.



Alltså, jag har lite beslutsångest ang brukset. Jag gillar inte den sortens platsliggning och inte heller lydnadsbedömning. I IPO/IPO-R ligger en hund platsliggning medan en annan gör lydnadsdelen. Därmed är risken för slagsmål betydligt mindre. En hund som gör ett helt korrekt lydnadprogram men utan gläjde och intensitet får inte max poäng i IPO, där måste hunden ha en glad attityd vilket jag gillar bättre.



Det finns däremot inte så många IPO-R tävlingar i Sverige, oftast ligger de i skåne eller Sundsvall så det är dessutom en bit att åka. BSP eller BSL, alltså IPO fast utan skyddsdelen, får Neo tävla men skyddet får han bara tävla i utomlands. Får helt enkelt se vad jag ska göra med honom, först ska han göra MH och till hösten tar vi UHP och BH (behörighetsprov för IPO)!

Kommentera

Publiceras ej