Helgen har varit innehållsrik och bara flugit iväg. Det är som vanligt det. Jag och Elton deltog denna helg i SSRKs jaktkurs för spaniel. Det var en fortsättningskurs och den innehöll till viss del lite väl avancerade moment för oss. Vi är ju helt gröna på det här med jaktbiten och har inte hunnit träna så mycket men jag tycker vi gjorde bra ifrån oss iallafall och jag har lärt mig en hel del om hur jag kan träna och bygga vidare.

Vi tränade på två olika moment kan man säga, dels olika stadge övningar och dels fältsök. Fältsöket är Eltons vassaste moment, han har det så att säga i kroppen. Det är så underbart att med små medel kunna dirigera och styra han i skogen och han söker så fint. Vi övade vändsignal med pipa och med kroppen och det satte han på en gång. Det som är tänkt är att med träning kunna minska hjälperna så att han kommer gå i ett sick sack mönter framför mig utan att jag behöver hjälpa till alls.

Sedan så tränade vi stadga i form av olika dummies och bollar som slängdes runt öronen på hundarna när de var sittande. Sedan försvårades övningen genom att vi skulle promenera med hundarna och de skulle sättas på signal när något föremål ven förbi dem. Vi har inte övat just sitt signal på pipa mer än nån vecka så det var inte riktigt besfäst, iallfall inte med störning inblandat så det var den svårare biten för oss. Sedan så placerades sk "sprättburar" i skogen med plastripor och duvor laddade som man kan styra med fjärrkontroll när fågeln ska flyga upp. Elton var väldigt intresserad av de plötsligt uppflygande föremålen men sa inte ett pip utan mer stelnade fast vid upploget. Här skulle vi oxå blåsa sitt signal när duvan flög upp. 

På slutet av bägge dagarna så hade vi en stunds skott träning. Elton reagerade på det första skottet genom att titta åt det håll där det skjutits men brydde sig inte sedan, andra skottet reagerade han inte alls :) och då var vi ca 10 -15 meter från skytten.

En mycket nyttig och lärorik helg vill jag säga. Nu ska vi öva mera på det här. Men spanieljakt är himla svårt, i 99 % av de misslyckade jaktproven så beror de på att stadgan brister, för om hunden tar ett enda steg efter fågeln flygit upp så innebär det uteslutning från pris. Hårt.

Resten av helgen ägnade jag åt att spela lite tennis med pappa, for ut och åt med Peter på restaurang. Det blev inget viltspår åt Wilma denna helgen heller. Var för trött för att orka med det efter dagens slut. Hon har inte fått så mycket aktiviteter denna helgen tyvärr, men annars är det ju hon som fått vara i centrum på alla agilitytävlingar och Elton som fått vara i bakgrunden.

Nä nu ska jag äta min hemmagjorda pizza för att sedan plugga lite juridik, imorgon börjar nämligen en distanskurs i miljöbalken :)

4 kommentarer

Vendela

28 Sep 2009 12:40

Vad roligt att du hittade till bloggen. Jag tror att Wt bara finns för retrievers men kolla på ssrks hemsida. Det är uppbyggt i stationer med markeringar, närsök, vattenmarkering, dirigering samt stadga. Kul att ni har börjat på jaktkurs, spanieljakt verkar riktigt roligt! Hoppas vi ses i Umeå igen någon gång framöver!

Mona

28 Sep 2009 22:03

Vad kul med jaktkurs. Ni verkar ju ha hunnit med jättemycket på en helg.

helene

29 Sep 2009 15:29

Tack för grattulationer!



Kul med jaktkurs :)

helene

30 Sep 2009 09:22

Jo det stämmer att man bara får klara appellen i en klass. Sen måste man starta i lägre oavsett gren. Dock är det mest appellspår som annordnas, iaf här i umeå. Nu på helgen tävlingar gick varken rapport eller sök som appell.

Kommentera

Publiceras ej