Nu har vi kommit till den tidpunkten på året som jag tycker är alldra tristast. Det är mörkt när man vaknar på morgonen, när man ska gå hem från jobbet. Solen lyser aldrig, det är grått och trist väder och omväxlande regn snö slask och is. Alla löven har trillat av träden och allt blir bara en brun sörja. Längtar verkligen tills snön och kylan kommer och kan börja lysa upp! Men det lär man ju få vänta på ett bra tag. Förra året om jag inte minns fel så blev det inte ett beständigt snötäcke förrän sent i december frammåt jul.

För och inte tala om hur less man blir på all tasstorkning och grusiga golv i lägenheten, dock ingenting att jämföra med med vårens grushögar innomhus men då går man iallfall mot ljusare tider och allt känns så mycket lättare!

Mitt humör är nämligen så väderberoende så att det är skrämmande, så fort solen visar sig det minsta blir jag lyrisk för att sedan gå in i något slags dvala när mörkret sluter sig om en som en säck.

Man får försöka se fram emot ljuspunkter som finns, tex hundmässan i stockholm samt jul (fast en jul utan familjen, pappa och hans sambo drar nämligen till peru över jul, lyckos dom!)

Den enda fördelen jag ser med att inte snön har kommit är att man fortfarande kan lägga spår åt hundarna, tack och lov för att lägga spår, det tar till och med död på min svarta virvelvind :)

6 kommentarer

helene

29 Oct 2009 09:33

Håller med om att mörkret den här tiden på året är jobbigt. Men m<an får vara glad änså så länge det går att träna med hundarna utan att frysa fingrarna av sig :)

Carin

29 Oct 2009 17:02

Fast i fjol var bästa året på många år vad gäller snötäcket här i Umeå. Snön kom i mitten av december och låg sedan.

Flera år före det har snön kommit och sedan smält och ersatts av ett tjockt lager is som varat till februari innan den riktiga snön kommit!

Jag har bestämt mig för att 1-2 dagar i veckan ta långlunch på 2 timmar och ge hundarna en långpromenad i dagsljus. Jag har fördelen att kunna jobba igen den tiden senare.

Kvällspromenaderna nu är skittråkiga när man måste hålla sig till ställen där det finns lyse.



// carin

Anna-Carin

29 Oct 2009 19:00

Det är vid sånna här tider som jag är så glad över att ha en strävhårig hund! Minimalt med grus fastnar i pälsen och det lilla som finns är det bara att ruska av innan man går in :D



Härligt att spåren gick så bra :) Duktiga spårcockrar!

Carin

31 Oct 2009 01:14

Såg din kommentar i Helens gästbok. Det har alltid varit så att medlemsskap i Vännäs varit krav för att få träna. Det har bara inte varit så tydligt utskrivet. I fjol skrev dom faktiskt om det på sin hemsida att man kunde få träna nå´n gång, men att sedan krävdes medlemsskap.

Men så är det ju i Umeå också - tillhör man en annan klubb, men tränar på UBHK så bör man teckna delmedlemsskap vilket de flesta gör. Själv har jag varit delmedlem i Vännäs i 4-5 år. Tycker att 150:-/år är billigt för möjligheten att få träna inomhus i ridhus.

Anna-Carin

31 Oct 2009 09:05

Ja det krävs en del lydnad och pondus när man har en hund som väger nästan lika mycket som en själv :D



Jag är väldigt hård när det gäller pissandet, han får pissa ett par gånger i början på promenaden och nån gång i slutet, sen är det nolltolerans som gäller. (när han är lös får han däremot göra som han vill, så länge han kommer på inkallning) Inget nosande och inget pissande! Jag skulle aldrig komma hem igen om Liam skulle nosa och pissa på varje stolpe, träd eller grässtrå så jag tycker absolut inte att du är för hård!

helene

31 Oct 2009 14:24

Hade tänkt påpeka att man behövde vara medlem förra året också, men såg att Carina redan hunnit det. Men i år ska jag nog bli medlem, tycker det lätt är vät pengarna även om det blir färre tillfällen år eftersom onsdagarna är borta.



Men för oss blir det lite träning i SURFs ridhus istället. Utannonserades en träningsgrupp i ubhks nyhetsbrev men den blev snabbt full dock. Men det ska bli otroligt kul att träna där!

Kommentera

Publiceras ej