Igår åkte jag Peter och Elton upp till hans föräldrar i piteå för att fira jul här. Wilma har börjat löpa och hon får vara med sin andra husse och fira jul på en bondgård i lövsele med deras hundar och katter. Blir som enklast för Elton att slippa henne under hennes löp. Fast han har då inte reagerat något särskilt alls på henne, inte ens när Mitra löpte var han så värst intresserad. Får hoppas att han är en sådan hund som inte bryr sig så mycket om sådant. Vissa hundar blir ju helt skogstokiga och går inte att få kontakt med. Då skulle jag nog kastrera i sådana fall för löptikar finns ju överallt. Tycker det ligger rätt mkt i uppfostan oxå det där. Jag menar om man har ett bra ledarskap så borde det ju inte vara några problem. För så är det ju bland vargar till exempel. Det är ju bara ledarparet som få para sig och de andra får snällt vara utan.

Iallafall så var det världens oväder igår när vi körde upp. Snörök så man knappt såg vägen framför sig. Vi körde i 70 km/ timme och det var skönt när vi äntligen kom fram. Dukat bord och allt, vilken lyx!

Det är riktigt mycket snö här. Elton försvinner i snödrivorna och han får kämpa ordentligt för att ta sig fram. Är så härligt med riktig vinter äntligen. Tänker tillbaka på regniga trista mörka november. Huva! Hoppas den här snön ligger nu ända till mars :)

Imorgon blir det stort säktkalas. Har redan nu ont i magen. Elton blir så jäkla vild och galen och ska rejsa runt som en tornado och hälsa på folk när man går bort. Ska ta med en komposthage som han får ligga i tror jag. Men de värsta är ju alla människor som promt måste klappa och busa med honom. Han kommer aldrig ner i stressnivå och jag känner att jag inte kan slappna av och vara social med andra utan måste hela tidne ha stenhård koll.

Ja vi får se hur det slutar!

2 kommentarer

Anna-Carin

23 Dec 2009 13:27

Jag simmar med Liam en gång i veckan, att Neo fick simma i måndags beror bara på att Pernilla som äger stället ville pröva och se vad han tyckte - inte mig emot ;) Har ett klippkort som kostar 1000 kr för 10 gånger, då hyr man poolen i 30 minuter. Nästa gång ska jag köpa ett längre där man hyr poolen i 45 minuter, så att båda hundarna hinner simma, för 1500 kr - alltså 150 kr per gång :)



Jag har haft löptikar hemma hos mig, inga problem :) Som du säger så handlar mycket om ledarskap! Löptiken låg på en filt på golvet medan Liam låg och sov i sängen, visst var han sugen men han visste att han inte fick! I räddningen brukar jag köra efter löptikarna, inte heller några problem! Vad är lite löptiksdoft när man kan skälla på figgar? :D



Släktkalas är bästa stället för hundarna att få sina beteenden bekräftade! Liam tigger aldrig hemma, bara hos mormor/farmor och man kan ju fråga sig varför ;) Komposthage låter bra, då får han ju lära sig att man kan ta det lugnt i stressiga miljöer och han får inte sitt stressiga beteende bekräftat i form av klapp och uppmärksamhet!



Ha en trevlig jul!!

Maria

24 Dec 2009 02:15

Det är lugnt, vi är vana med busiga hundar. Vi längtar efter er alla. Välkomna.

Kommentera

Publiceras ej