Idag hade vi grupparbete hela dagen. Vi var tre st i min grupp (inkl mig själv). Jag föreslog att vi skulle sitta o grupparbeta hemma hos mig så jag slipper lämna hundarna i onödan. Visst, Elton kan vara själv några timmar nu, men det känns bara onödigt om man ändå kan sitta hemma o arbeta o lämna de själva. Jag bor bokstavligen ett stenkast från universitetet och har trådlöst internet så man kan koppla upp sin egen dator om man vill. Men ena gruppmedlemmen satte sig verkligen motvärn, med ingen direkt vettig anledning heller. Inte hundrädd eller allergisk eller nått. Bara helt oförstående när de gäller hundar o varför jag var tvungen att sitta o grupparbeta hos mig.

Sedan har jag lite tankar när det gäller att lämna hundarna ensamma hemma. Jag har nog aldrig lämnat Wilma ensam i mer än 5-6 timmar i sträck. Visst, någon dag kanske man måste lämna de en hel dag (8 timmar) med snabb rastning vid lunch, men då är det verkligen ett nödläge som gör att man inte har möjlighet att göra på något annat sätt. Jag har det ju så bra nu när jag går skola att jag oftast inte har mer än halvdagar men sedan ordnar jag hundvakt om de blir långa dagar i skolan. Men sen när jag börjar jobba tycker jag hundarna är värd att kosta på att betala en hundvakt eller ett hunddagis. Jag tycker det är djurplågeri att ha hundar ensamma varje dag 9 timmar. Visst, vissa hundar klarar de säkert bättre än andra, men jag tror definitivt inte de mår bra utav det. Fram med fler jobb som tillåter hund på arbetsplatsen!

3 kommentarer

helene

28 Apr 2009 15:35

Kan inte låta bli att ta åt mig av det du skriver... men jag ser defenetivt inte mig själv som en djurplågare på något vis.



ja drömmen är såklart att slippa ha hundarna ensamma allt för mkt och det är säkert olika för olika hundar. Men i de peridoer jag varit tvungen att ha siri hemme långa dagar så har jag inte märkt att hon skulle må dåligt alls (bara om det blir för ofta...) Åtta timmars ensamhet är nog tyvär vardag för väldigt väldigt många hundar.



Numera är det ändå ganska sällan de behlver vara ensammma länge. Vilket är väldigt skönt då jag inte tror Meja är redo än för sådant... och och bästa fall slipper hon vänja sig.

helene

28 Apr 2009 18:05

ja jag tog väl inte åt mig så mkt och jag håller ju såklart med om att hundar inte ska vara hemma själva för mkt. Men å andra sidan tror jag att en hund som är hemma själv åtta timmar men får en meningsfull aktivering har det bättre än en hund som får vara själv 4 timmar men bara får en kort promenad. Tror inte antalet timmar gör allt för stor skillnad för hunden medan vad man gör när man väl är tillsammans spelar större roll!



Men... jag håller med. Det borde finnas fler jobb där man har möjlighet att ta med sig hund. Men det blir väl till att starta eget i så fall :D

Josefin

02 May 2009 01:58

Om man har skrivbordsjobb eller ett praktiskt yrke så som målare eller snickare eller nåt sånt kan jag tycka "varför inte?" så länge arbetskamraterna eller den man gör jobbet åt inte är allergiska. Men jag tycker det är lite ofräscht när folk har hundar i butiker t.ex. Beror förstås på vad dom säljer.

Kommentera

Publiceras ej