Ikväll ska jag fira valborg med Peter, min syster yster och några andra. Vi ska grilla, leka lekar , dricka lite vin och sedan fara o kika på nån brasa, mysigt!

I morse så var jag på skogsstyrelsen och träffade min handledare för projektarbetet. Jag ska vara där i en månad på praktik så vissa dagar kommer nog bli långa när jag ska ut till distrikskontoren i Vindeln och bjurholm mm. Men det kommer bli intressant! En av mina tänkbara arbetsplatser i framtiden är just skogsstyrelsen så det gäller att göra ett bra jobb och visa framföterna!

På eftermiddagen tog jag och en kompis en långpromenad med Wilma i solen. Jag blev riktigt trött efteråt, det måste vara värmen som gör att man blir så slö. Men inte ska man klaga på värmen när man kan promenera utan jacka :)

Elton har plötsligt börja få tillbaka sin kamplust?! Iallafall inomhus när han är uttråkad, visst det kanske är bäst att inte kampa så mkt nu när tänderna byts men det är så svårt att låta bli att göra det. En av mina viktigaste saker jag vill lära in medans Elton är liten är att han ska uppskatta många olika former av belöning. Det blir så mycket lättare sedan att träna när mina belöningar är värda att kämpa för. Vi gjorde ett litet MH med Wilma på instruktörsutbildningen i söndags . Wilma har noll kamplust och knappt nått föremålsintresse, det är väldigt tråkigt tycker jag.

Därför har jag börjat kika mer och mer på www.klickerklok.se för att ta till mig lite tips på hur man tränar in bra belöningar.

5 kommentarer

Jenny

30 Apr 2009 17:03

Jo alla tre ska vi starta på =) Om det inte kommer en sån där löp tid.. Hoppas att vi slipper det så vi kan starta lag! =) lätt kunnat jobba "hunddagis" i sommar om jag inte mirakulöst får ett jobb, om du behöver.. =)

helene

30 Apr 2009 18:26

klokt tror jag. att lära in många olika belönongar alltså :D



Ha en trevlig valborg!

helene

01 May 2009 13:58

ja kan tänka mig att det smälldes en del. tur att det gick bra! Vi tog det rätt lugnt här. Jag och Matte for in till stan och tog en öl på kvällen men var hemma redan halv tolv :)



I min nyaste bok om spår (Nosarbete v Maria Hagström) rekommenderas att spåren ska ligga en he timme redan från början. Jag har haft kortare men det finns en bra poäng med att låta edm ligga länge... spåret hinner "sjunka" ner på marken så hunden får ner nosen ordentligt... Förut rekomomenderade man at spåren skulle ligga jätte kort i början. Jag tror det går att få det bra hur man än gör! Jag har inte heller lärt in spår genom att göra godis spår men det kan nog vara ett bra sätt att f en någrann hund. Dock kan tempot bli lite väl lågt... oj nu blev det mkt här. Rekomenderar iaf boken Nosarbete. Den tar upp spår och uppletande.

Emma

01 May 2009 17:52

Känner igen det där med noll kamplust och inget intresse för föremål!!!! I Förslöv skiner solen och det är 21 grader börjar ni också få vår/sommarväder uppe i norr? Vill även passa på att gratulera dig och Wilma till era framgångar. Jag och Elsa skall tävla den 9 maj och jag börjar faktiskt bli lite nervös. Hälsningar Emma & Elsa

Mona

03 May 2009 19:56

Jag kan oxå rekommendera boken nosarbete.

Kommentera

Publiceras ej