I helgen var vår sista agilityhelg för sommaren. Det kändes lite trist. Men jag var glad att Wilma inte började löpa och att jag kunde åka som planerat. Tycker så synd om Ida att hennes Mitra började löpa en vecka innan. De e sånt som e drygt med att ha en tik. Att löpen kan sätta käppar i hjulen när man vill tävla och träna mycket. Men resten av året är jag mest bara glad att ha en tik som går bra ihop med alla sorters hundar o inte ska hålla på o gruffa o bråka.

Helgen då...

Lördagen började med agilityklass 2. Det var 7 startande. Wilma hade ett riktigt flyt och tvekade inte en sekund på gungbrädan och det var jag mest stolt över eftersom det har varit ett jättespöke för henne hela tiden. Hon var jätteföljsam och snabb men jag var lite för ivrig o kutade ifrån henne när hon var på balansbommen så då hoppade hon med ett jätteskutt över kontaktfältet på nedre delen av balansbommen och vi fick förargliga 5 fel. Annars hade vi fått en pinne eftersom det delades ut 2 st och vi hade näst snabbast tid med god marginal till trean. Jag kom trea i denna klassen

Sedan kom hopp 2an och den gick väldigt bra. Var en klurig bana men vi kom runt snabbt och felfritt och vann! Vi var två sekunder snabbare än tvåan som var en foxterrier. Väldigt skoj, vår första pinne i tvåan!

Söndagen så var det jäkligt kallt. Tältet höll på o blåsa iväg. Agilityklassen var det bara 5 startande och jag tyckte det gick jättebra fram till upploppet då det var ett hopphinder som jag gjorde bakombyta bakom o eftersom Wilma är så pass lättvänd så vänder hon i luften över hindret o slog ner den pinnen :(  Sen på resultaten stod de 10 fel så jag måste ha fått fel på kontaktfältet som jag inte märkte antagligen. Men jag kom ändå tvåa för resten diskade sig. Det var en grym fälla nämligen så de var många hundar som sprang rakt på a hindret istället för o göra en sväng till gungan.

Sista loppet var hopp två och den gick mycket bra. Wilma tog sig felfritt runt och på snabbaste tiden dessutom. Slog tre sheltisar!!

Så nu har jag två pinnar i hopp tvåan. Ingen i agility tvåan men de blir nästa säsong det.  Är väldigt nöjd över att ha tagit 8 uppflyttningspinnar på vår premiärsäsong i agilityvärlden. Wilma är nog inte så dåligt som jag först trodde i vintras när jag tränade och tyckte att Wilma var seg som klister. Tror hon har fått upp riktig tävlingsglöd nu precis som sin matte!

Kommentera

Publiceras ej